Iccha Shakti

I den nondualistiska Shavaitiska Tantran beskrivs det gudomligas natur i form av 5 krafter. De två första rör förmågan att vara medveten och förmågan att uppleva den högsta formen av glädje och tillfredsställelse. Övriga tre är; Iccha Shakti, Jnana Shakti och Kriya Shakti.

Tanken är att de första två; medvetande och fullkomlig glädje är naturen hos Shiva respektive Shakti. I deras förening exploderar manifestationen ut först i form av tre krafter; Iccha, Jnana och Kriya Shakti.

Iccha går att översätta som vilja. Detta är den första skapande impulsen. Kriya kan översättas som aktion/handling. Det är utflödet av denna skapande impuls. Den skapande kraften. Jnana Shakti kan översättas som kunskap. Det är den kraft som går utåt och ger kunskap om välden.

Kundalini likställs med Iccha Shakti i sin rörelse tillbaka till källan.

I en av de nondualistiska Tantriska traditionerna; Srividya tänker man sig att processen man behöver genomgå är att först befria sin vilja (Iccha Shakti) genom att frigöra sig från betingade värderingar. För att sedan låta denna vilja som är en del av en större kraft, vars vilja och naturliga handling är allt som skapar harmoni, ta över.

Rekommenderad läsning: Se Kriya Shakti, Jnana Shakti, Iccha Shakti.

Musik: Shantala, Living waters.

Similar Posts

  • Upayas

    I Tantralokah (Ljus på Yoga) av Abhinavagupta (900-tal) beskriver denna mästare i Tantra 4 metoder för individen att uppnå yoga-förening med Alltet. An-upaya Den första metoden kallas An-upaya. Det betyder ingen metod. Denna ”metod” är lämplig för personer som inte har något i vägen för att bli ett med Alltet. Det enda som behövs är…

  • Sati & gudomlig feminism

    Kvinnan har länge associerats med jorden i hennes förmåga att bära liv och få liv att växa. Tantra har troligtvis sina rötter i pre-vedisk tid då Gudinnedyrkan verkar ha varit stark. I Puranas berättas: I begynnelsen ombads Gudinnan (Shakti) att inkarnera för att locka Shiva att engagera sig i världen. Utan Shakti (energi) kan Shiva…

  • Kärnandet av urhavet

    Så tillbaka där vi var i förra posten; Lakshmi har återvänt till alltings källa: ett oändligt hav av mjölk. Detta börjar historien om kärnandet av urhavet, för att återfå Lakshmi-kärlek och överflöd till världen.  Utifrån förståelsen av Lakshmi/Sri som det som gått förlorat får man förstå den amrita som man kärnar urhavet av mjölk för,…

  • Upp och ned

    Har livet satt dig på huvudet?  Vi befinner oss i en tid av mycket förändring. Ibland kan det kännas som att allt är uppochned.  I modern Yoga talas om uppochnedvända Asana (inversioner) som ett sätt att byta perspektiv. Detta är ingen klassisk tanke men den kan ändå finnas en sanning i detta.  I tantrisk yogisk…

  • Att ge av sig själv

    Tänk om allt är ett försiktigt lagt pussel. Tänk om din befrielse är viktig, inte bara för dig, utan för kolllektivet. Tänk om just dina egenskaper och din längtan fyller en del av vad världen behöver. Befrielse från vad? Tantrisk tradition talar om befrielse; moksha som befrielse från samskaras ( emotionellt laddade minnen) och vasanas…

  • Att överge glömska

    Muntlig Yogatradition hävdar att Asana uppstått som ett sätt att hjälpa energin att röra sig fritt i kroppen. I Rudrayamala Tantra (13-1400-tal) står att Surya Namaskara drar ner solen på jorden och Shakti ner och in i kroppen via luften. Agni Purana 800-talet; Surya Namaskara syftar till att ta in solens kraft i kroppen för…