Rörelse som vibration

Surya Namaskar beskrivs som en Mandala (cirkel) av rörelse och andning.

Halvmandalan i kroppens rörelser in i olika bågformer är en mandalaform. Ksemaraja (10-1100 tal) beskriver kroppen som en båge redo att penetreras av Shivas pil, så att kroppen blir en behållare av Shakti.

Varje position i Surya Namaskar var den fysiska formen av ett speciellt mantra, alltså en viss vibration. Detta mantra bar vibrationen av ett viss element, jord, vatten, eld, luft, rymd, samt ett mantra som bar vibrationen av det som är bortom, och inkluderar alla elementen. Man kan misstänka att detta är ett sätt att röra energi upp och ner längst ryggraden, då chakrorna som representerar dessa element sägs finns representerade längst ryggraden. Det fanns också en sittande övning där mantra, andning och visualisering användes för att röra energi längst huvudenergikanalen i mitten av ryggraden; Shushumna.

Rekommenderad lysning: Tidigare refererad forskning av Christopher Tompkins.

Musik: Shushumna, Spellista

spotify:user:hallbergmaria:playlist:4rFnZHic5JLbswiroZZScB

Similar Posts

  • Balans

    Yoga är ett tillstånd. För att uppnå det talar yogatraditionen i stort om att balans behöver uppnås. Patanjali Yoga Sutras (ca 200 f-200 e Kr) talar om det som att motsatserna upphör att störa.  Tantrisk Yoga (500-tal- ca 1200-tal) talar om det som ett balanstillstånd mellan Ida (receptivitet) och Pingala (aktivitet). Hatha Yoga (fr ca…

  • Pånyttfödelse

    Förra inlägget talade om vintersolståndet som en symbolisk födelse och död.  Solhälsningen återspeglar naturens rytm av död och pånyttfödelse. De 12 delarna symboliserar årets 12 månader. Året är en cirkel som repeterar sig själv liksom naturens olika cykler. Solhälsningen (med 12 delar) är upplagd som en successiv bugning mot jorden och ett successivt uppgivande, samt…

  • Kakasana och Bakasana

    Kakasana (kråka) och Bakasana (trana) kan spåras till runt 1000-talet under den vaishnavitiska utvecklingen av Tantra. De beskrivs bland andra i Varahi Tantra som övergångsrörelser mellan stående och sittande positioner. Denna typ av överbryggande rörelser kallas i Varahi Tantra för Jana. Andra sådana rörelser som också nämns är Utkatasana (stolen), Kukutasana (tuppen), Mayurasana (påfågeln) och…

  • Ardha Chandrasana/ Trikonasana/Sarvangasana

    Två olika positioner har fått namnet Ardha Chandrasana (halvmåne) i två olika klassiska yogatraditioner. I Krishnamachuryas tradition är det en balans. I Shivanandas tradition är det en lunge. Shivanandas Ardha Chandrasana översätts som Cresent moon (månskära). Formen påminner också mer om en månskära. I Amshu Tantra, ca 1000-AD beskrivs denna position under namnet Shrinkala. Den…

  • Sirsasana

    Inom Kaulatraditionen kallas Sirsasana Sarvasasana (hela kroppen Asana) eller inverterad huvudposition. De 5 vayus är engagerade-Kumbaka. Man för först huvudet mot golvet sedan upp med benen. Sedan korsade ben position t.ex. Swastikasana, Padmasana, Baddhapadmasana som hjälper energin i benen att föras till navelområdet och ner i jorden. Det ange som en valfri övning som tillägg…

  • Kroppsrörelser som ”chitta vritti nirodaha”

    ”Yoga chitta vritti nirodaha”, Patanjalis välkända vers som betyder ”att stilla sinnets fluktuationer” omtolkas under den tantriska utvecklingen av Yoga. I denna omtolkning beskriver man sinnets fluktuationer som kontraktioner, som hindrar det större Självet att komma fram. Detta själv karaktäriseras enligt traditionen av Sat Chit Ananda; varande, evighet, lycka och kärlek. Kontraktionerna sågs som rester…