Prana shakti & Manas shakti

I Yoga anses andningen som huvudsättet för de allra flesta att absorbera prana shakti (livsenergi).

Prana shakti som kanaliseras genom Pingala som styr höger sida av kroppen är den grövre energin som är byggstenar för materian. Manas shakti som kanaliseras genom Ida som styr vänster sida av kroppen är den subtilare formen av energi som är medvetande. Pingala talas ofta om som maskulin och Ida som feminin. Pingala är aktiv och symboliseras ofta av solen. Ida är receptiv och symboliseras ofta av månen. Ardhanarishwara är en fin symbol för förhållandet mellan Ida och Pingala i kroppen.

Ida börjar på vänster sida av Mooladhara chakra (vid perineum) och sägs i en spiralrörelse ta sig upp till vänster sida av Ajna chakra (mellan ögonbrynen, mitt i huvudet), korsandes chackrorna emellan på vägen upp. Pingala gör motsvarande rörelse från höger sida av Mooladhara chakra till Ajna chakra.

Ida och Pingala är motsatta aspekter av Adi Shakti eller Maha Shakti; den ursprungliga energin; i kroppen representerat i Kundalini.

Nadi Shodan är mycket viktig för att harmonisera energiflödet i kroppen genom att rena och balansera Ida och Pingala. Detta skapar hälsa i kroppen, renar och förbereder nätverket av energikanaler (nadis) att hantera den starkare energin; Kundalini. Då Ida och Pingala blivit helt balanserade mot varandra möts de i Ajna chakra. Då ”vaknar” Kundalini.

Paradoxen i Yoga är att vi först försöker förena; Ida och Pingala också uttryckt som medvetandet med objektet i Dhyana (meditation). För att sedan kunna särskilja medvetandet från materian.

Särskiljandet av medvetandet från materian är Kundalini.

Rekommenderad läsning: Swara Yoga, Swami Muktibodhananda

Musik: Songs of Kuan Yin, olika artister

Similar Posts

  • |

    Göra plats för själen

    Enligt Tantra finns 5 olika tillstånd av medvetande. Jagrat; vaket tillstånd, Svapna; drömtillstånd, Shushupti; djup sömn, Turya; tomhet/rent medvetande utan innehåll (trancendens) och Turyatita; alla tillstånd som uttryck för ett och samma ljus (immanens). Turya betyder ”det fjärde” och vissa filosofiska skolor lär att detta är det yttersta medvetandet. I Tantra påstår man dock att…

  • |

    3-parts andetaget i dess ursprung

    I Pashupata Sutras nämns först 3 parts andetaget. Det utvecklas senare i Tantran till ett kraftfullt inandetag (Puraka) följt av ett andningsuppehåll (Kumbaka) följt av ett förlängt utandetag (Rechaka). Kumbaka i Tantra beskrivs som ett samlande av de olika energierna (Prana Vayus) i kroppen till en stark kraft kallad Kundalini. Andningsuppehållet syftar alltså till att…

  • Yoga och kvantfysik

    I Tantras kosmologi beskrivs att allt är en del av det högre medvetet, bland annat kallat Paramshiva. Paramshiva består av Shiva (medvetande) och Shakti (energi). Shiva och Shakti är ett, såsom solen och dess strålar. Då verkligheten skapas är det Shakti (energi) som beslöjar sig själv genom att bli till många olika former. Beslöjandet av…

  • Awakening the force

    Har du någonsin funderat på om det finns subtilare nivåer av den värld som innefattar dig? Innan Yoga blev en ”träningsform” innebar Yoga metoder för att erhålla erfarenheter av dessa subtila erfarenhetsnivåer. Den metod som idag mest används idag är Asana; kroppspositioner. Asana är till för att få livsenergin att flöda fritt i kroppen samt…

  • Solhälsningen som Aum

    Rörelserna var, som vi talade om i förra inlägget, ett sätt att förkroppsliga mantrorna. Mantrorna som användes med Surya Namaskar var solens beejamantras. Dessa beejamantras består av de 5 långa vokalerna i sanskrit. Dessa vokaler är ljud som skapas genom att man använder områden av rymd i kroppen och skapar vibration i dessa. Man reciterar…