Prana shakti & Manas shakti

I Yoga anses andningen som huvudsättet för de allra flesta att absorbera prana shakti (livsenergi).

Prana shakti som kanaliseras genom Pingala som styr höger sida av kroppen är den grövre energin som är byggstenar för materian. Manas shakti som kanaliseras genom Ida som styr vänster sida av kroppen är den subtilare formen av energi som är medvetande. Pingala talas ofta om som maskulin och Ida som feminin. Pingala är aktiv och symboliseras ofta av solen. Ida är receptiv och symboliseras ofta av månen. Ardhanarishwara är en fin symbol för förhållandet mellan Ida och Pingala i kroppen.

Ida börjar på vänster sida av Mooladhara chakra (vid perineum) och sägs i en spiralrörelse ta sig upp till vänster sida av Ajna chakra (mellan ögonbrynen, mitt i huvudet), korsandes chackrorna emellan på vägen upp. Pingala gör motsvarande rörelse från höger sida av Mooladhara chakra till Ajna chakra.

Ida och Pingala är motsatta aspekter av Adi Shakti eller Maha Shakti; den ursprungliga energin; i kroppen representerat i Kundalini.

Nadi Shodan är mycket viktig för att harmonisera energiflödet i kroppen genom att rena och balansera Ida och Pingala. Detta skapar hälsa i kroppen, renar och förbereder nätverket av energikanaler (nadis) att hantera den starkare energin; Kundalini. Då Ida och Pingala blivit helt balanserade mot varandra möts de i Ajna chakra. Då ”vaknar” Kundalini.

Paradoxen i Yoga är att vi först försöker förena; Ida och Pingala också uttryckt som medvetandet med objektet i Dhyana (meditation). För att sedan kunna särskilja medvetandet från materian.

Särskiljandet av medvetandet från materian är Kundalini.

Rekommenderad läsning: Swara Yoga, Swami Muktibodhananda

Musik: Songs of Kuan Yin, olika artister

Similar Posts

  • |

    Att göra medvetet

    Vi rörde i sista inlägget vid vad Yoga vill medvetandegöra. Det som Yoga vill medvetandegöra är instinkterna, känslorna och tankarna. Dessa finns representerade på de olika platser i kroppen där chakrorna finns. Överlevadsinstinkt finns representerad i Mooladhara. Sexualitet och vilja till njutning finns representerade i Swadhistana. Manipura är kopplad till ilska, rädsla och upplevelse av…

  • Soldyrkan i Norden

    Midvinter, tiden mitt i vintern, är ett ord som används dels för den mörkaste tiden av vintern kring det astronomiska vintersolståndet den 21 eller 22 december, dels för den kallaste delen av vintern, ungefär tiden från mitten på januari till mitten på februari. I äldre nordisk tradition var midvinter, miðjum vetri, den 14 februari. Detta hängde…

  • |

    Göra plats för själen

    Enligt Tantra finns 5 olika tillstånd av medvetande. Jagrat; vaket tillstånd, Svapna; drömtillstånd, Shushupti; djup sömn, Turya; tomhet/rent medvetande utan innehåll (trancendens) och Turyatita; alla tillstånd som uttryck för ett och samma ljus (immanens). Turya betyder ”det fjärde” och vissa filosofiska skolor lär att detta är det yttersta medvetandet. I Tantra påstår man dock att…

  • Karuna

    Senare i den tantriska traditionen utvecklas idén om den tantriska utövaren som en vira (en hjälte). Hjälte i betydelsen en som är beredd att överge glömska och okunskap som skapar lidande men också hjälte i betydelsen att praktisera för att befria andra från lidande. Denna praktik för andra gjordes oftast på kvällstid då praktiken på…

  • |

    Chandra Namaskar

    Chandra Namaskar som den kallas idag utförs vid solnedgången eller vid midnatt, två av dagens övergångar (sadhya). Vanligast antal positioner är 7×2. Andra serier av positioner kan läggas till. Antalet positioner reflekterar månkalendern med dess 14 dagars cykler mellan nymåne och fullmåne; sukla paksha och mellan fullmåne och nymåne; krishna paksha. Det är en ritual…