Ma!

Vårens Navaratri närmar sig. De 9 nätterna av Navaratri delas ibland upp i tre delar. Tre nätter för invokation av Durga, tre för invokation av Lakshmi och tre för invokation av Saraswati. 

Durga är den aspekt av Gudinnan i sin helhet; Mahadevi, som kallas in för att slåss mot Mahishasura i texten Devi Mahatmyam. 

Mahishasura är en demon som är till hälften buffel och till hälften människa. Man kan förstå honom som vårt instinktiva jag.

Bland våra instinkter finns en som är väldigt aktuell just nu; rädsla. Rädsla har en funktion, att hålla oss vid liv. 

Problemet med rädsla som instinkt är dock att den är menad att fungera inför ett direkt hot, som att möta ett lejon. Vad den inte är programmerad för är att kunna avgöra vad som är ett verkligt hot i samband med komplicerad fakta. 

Detta kan bara intellektet hjälpa till med. Vad kan då intellektet göra? Intellektet kan titta på fakta. Intellektet kan avgöra vilka källor som är tillförlitliga och göra sig en bild av en situation utifrån det. Intellektet kan utifrån detta hantera situationen med skicklighet.

Durga är direkt och orädd. Hon går in i striden ridandes på ett lejon av mod. Hon är själva urbilden av mod och styrka och beredskap. Med öppna ögon möter hon det hon står inför och bekämpar det, inte i panik, utan med skicklighet. 

Ibland räcker det dock inte med egen bedömning av risker och skicklighet i att hantera situationen. Någonstans inser vi att vi inte kan undvika all risk. Att vi inte helt kan kontrollera någonting.

I den tantriska texten Devi Mahatmyam vänder sig gudarna till Mahadevi (Stora Gudinnan) när världen hotar att gå under, och de trots alla egna försök, inte kunnat stoppa det. 

Ma! Ma! Ropar de. Och hoppas på den stora moderns beskydd. 

Musik: Invocation, Spellista. 


Similar Posts

  • Kundalini

    Enligt tantrisk kosmologi placerar sig Shiva i kronan av huvudet och Shakti vid botten av ryggraden efter skapelsen. De separerar sig som med medvetande (Shiva) och energi (Shakti) i den mänskliga kroppen.  Kundalini nämns först i Kalottara Tantra. Ca 700-tal AD. Här beskrivs Kundalini som en sammandragen/kurvad låga. Hon sägs dra sig samman innan inandetag…

  • Tillsammans i kärlek

    Det sägs i den tantriska traditionen att ”Källan” inrymmer all potentialitet som är möjlig.  Det sägs också att syftet med manifestationen är att göra det stora medvetandet medvetet om sig själv. Alltså en självreflekterande process.  Medvetandet refereras här till som prakasha (det stora ljuset) och reflekttionsprocessen  som vimasha.  Dessa saker tillsammans innebär att allt som…

  • Sri Yantra

    Vad händer när kontraktion och expansion sker samtidigt? Kanske är det dessa omständigheter som kan skapa något verkligt nytt. En kontraktion till ett intet/ en liten stilla punkt av koncentrerad energi, för att sedan explodera ut i en ny skapelse. Den tantriska traditionen talar om prakasha och vimarsha. Prakasha är det omanifesta ljuset/källan. Vimarsha är…

  • Anugraha

    Månen befinner sig nu i det astrologiska tecknet Revati, enligt vedisk astrologi.  Denna plats fungerar som en övergång mellan död och återfödelse.  Detta är en plats som markerar ny början. Ny början är en passiv process av att emotta det nya.  Ordet som används för nåd i den tantriska traditionen är anugraha.  Som ordet implicerar…

  • Surya Namaskar i nytt ljus

    Ny banbrytande forskning inom Yoga av religionsforskaren och sanskritexperten Christopher Tompkins ger ett helt nytt ljus på Surya Namaskaras (Solhälsningar) plats i den yogiska traditionen. Vi har vetat att Surya Namaskaras i olika former använts sedan tidig vedisk tid. Surya Namaskaras nämns redan i den tidigaste av vedaskrifterna; Rgveda. Surya Namaskaras har dock inte beskrivits…