Ma!

Vårens Navaratri närmar sig. De 9 nätterna av Navaratri delas ibland upp i tre delar. Tre nätter för invokation av Durga, tre för invokation av Lakshmi och tre för invokation av Saraswati. 

Durga är den aspekt av Gudinnan i sin helhet; Mahadevi, som kallas in för att slåss mot Mahishasura i texten Devi Mahatmyam. 

Mahishasura är en demon som är till hälften buffel och till hälften människa. Man kan förstå honom som vårt instinktiva jag.

Bland våra instinkter finns en som är väldigt aktuell just nu; rädsla. Rädsla har en funktion, att hålla oss vid liv. 

Problemet med rädsla som instinkt är dock att den är menad att fungera inför ett direkt hot, som att möta ett lejon. Vad den inte är programmerad för är att kunna avgöra vad som är ett verkligt hot i samband med komplicerad fakta. 

Detta kan bara intellektet hjälpa till med. Vad kan då intellektet göra? Intellektet kan titta på fakta. Intellektet kan avgöra vilka källor som är tillförlitliga och göra sig en bild av en situation utifrån det. Intellektet kan utifrån detta hantera situationen med skicklighet.

Durga är direkt och orädd. Hon går in i striden ridandes på ett lejon av mod. Hon är själva urbilden av mod och styrka och beredskap. Med öppna ögon möter hon det hon står inför och bekämpar det, inte i panik, utan med skicklighet. 

Ibland räcker det dock inte med egen bedömning av risker och skicklighet i att hantera situationen. Någonstans inser vi att vi inte kan undvika all risk. Att vi inte helt kan kontrollera någonting.

I den tantriska texten Devi Mahatmyam vänder sig gudarna till Mahadevi (Stora Gudinnan) när världen hotar att gå under, och de trots alla egna försök, inte kunnat stoppa det. 

Ma! Ma! Ropar de. Och hoppas på den stora moderns beskydd. 

Musik: Invocation, Spellista. 


Similar Posts

  • Sharadiya Navaratri

    Vi är nu snart inne i höstens Navaratri; Sharadiya Navaratri. Detta anses vara den viktigaste av de två Navaratri under året och sammanfaller med skördetiden.  Navaratri är ett firande av Durga/Mahadevis seger över demoniska krafter som berättas i texten Devi Mahatmya 500-tal. Navaratri är en viktig tantrisk högtid. Mahadevi (stor gudinna) är shakti personifierad i alla…

  • Att vara med sanning

    En elev frågade mig efter förra posten, denna lämpliga fråga: Så om man vill gå igenom processen av Yoga, av att möta sanning mer och mer, hur gör man då? Sist talade vi om Yoga som sanningssökande tradition, och om att avskala lager av osanning och felaktig kunskap. Vi talade också om myten om Shiva,…

  • Karma är i kroppen

    Den instans i sinnet som ger oss vår förmåga som människor att diskriminera kallas i tantrisk filosofi för Buddhi. Buddhis funktion är att avgöra vad som är bra och dåligt för oss, vad som är rätt handling i olika situationer. Buddhi översätts därför ofta som intellekt, då dessa förmågor är de så kallade högre mentala…

  • Purnata

    Den nondualistiska Tantran talade om tre malas (orenheter). Dessa är: Orenheten av individualitet Upplevelsen av att vara separat från enheten. Identifikationer; både negativa och positiva som begränsar oss från att vara ett med enheten. Det förlorade är upplevelsen av att vara ”purnata”-full/komplett.  Orenheten av differentiering Att inte se den underliggande enheten. Orenheten av handlande Då…

  • Kärnandet av urhavet

    Så tillbaka där vi var i förra posten; Lakshmi har återvänt till alltings källa: ett oändligt hav av mjölk. Detta börjar historien om kärnandet av urhavet, för att återfå Lakshmi-kärlek och överflöd till världen.  Utifrån förståelsen av Lakshmi/Sri som det som gått förlorat får man förstå den amrita som man kärnar urhavet av mjölk för,…